maanantai 6. lokakuuta 2008

Eläinkokeet

Kun ostamme tavarataloista jotakin kosmetiikka- tai kodin siivoustuottetta, emme useinkaan tule ajatelleeksi, mitä tuotteella on takana. Harva meistä on tietoinen tämän verisestä menneisyydestä.

Joka päivä yritys ”Procter and Gamble” tappaa yli 50 000 eläintä valmistaakseen uusia, edellisiä hieman parempia pesuaineita, huuhteluaineita tai muita ei niinkään elintärkeitä tuotteita.

Kun silmiimme joutuu shampoota Head and Shoulders tai PanteneProV, me äkkiä huuhtelemme tuon pienen pisaran pois, koska se tuntuu epämiellyttävältä. Mutta tuo sama shampoo aiheutti aikaisemmin kipua toisellekin eliölle, tosin kipu oli paljon voimakkaampaa. Silmiinne joutui vain pieni pisara, sen sijaan albiino-kanin silmälle sitä kaadettiin teelusikallisen verran. Te huuhtelitte sen pois, mutta kanilla ei ollut mahdollisuutta hieroa tämän kirvelevän tahmean aineen pois: ensteksi kanilta puuttuu kyynelnesteen eritys ja toisteksi hänen liikkumisensa on estetty. Kun silmää kirvelee, minuuttikin tuntuu ikuisuudelta. Shampoo pidetään kanin silmässä kolmen viikon ajan. Joiltakin eläimiltä katkeaa selkäranka ja kaula, kun ne yrittävät päästä karkuun. Tämä eläinrääkkäysmenetelmä on nimeltään Draizen-testi.

Mainokset jatkuvasti kertovat meille, että ihmiset jotka eivät käytä astianpesuainetta Fairy, menettävät hyvin paljon (aikaa, mahdollisuuden pitää hauskaa, rahaa jne). Mutta ehkäpä juuri nämä ”epäsivistyneet” ihmiset, heidän tietämättäkään, toimivat koe-eläinten parhaaksi: he eivät osta Fairyä ja sillä tavalla eivät kannata rottien ja marsujen pakollista ruokintaa astianpesuaineilla. Kun olette syönyt liikaa raskasta ruokaa, tunnette olonne todella pahaksi ja raskaaksi, joskus joudutte ottamaan lääkkeitä, jotka parantavat ruuansulatusta. Mutta kuvitelkaapa, jos teidän mahalaukkuunne laitetaan putken kautta litran verran Fairyä?!

Ariel-pesuaineen pakkauksessa lukee, että sitä on käytettävää suojakäsineet käsissä, koska se syövyttää käsien ihoa. Jo pelkästään tämä aiheuttaa epämiellyttävää tunnetta ja kipua. Mutta kuvitelkaapa, miltä tuntuu marsuilta, kaneilta, koirilta, kissoilta ja muilta koe-eläimiltä, kun niiltä poistetaan ylempi ihokerros hiekkapaperia apuna käyttäen ja hierotaan paljaaseen kohtaan pesuainetta. Muistelkaamme lapsuutemme, kun kaaduimme asvaltille ja vahingoitimme polvemme. Mutta silloin kukaan ei hieronut haavaan syövyttävää pesuainetta.

Harva meistä on tietoinen kosmetiikan verisestä menneisyydestä.Traagisessa 1930-luvun lopussa syyttä pidätettyihin ihmisiin käytettiin seuraavanlaista kidutusmenetelmää: pidätetty laitettiin kaasukomeroihin, joihin vietiin pahanhajuista kaasua, ja pidettiin siinä kunnes hän tunnustautui tekevänsä sitä, mitä ei ole oikeastaan koskaan tehnytkään. Proctel and Gamble laittaa eläimet tuonkaltaisiin bokseihin, jotka ovat lisäksi täytetty testattavan aineen höyryllä. Koiranpennut, kissanpoikaset ja kanit ja pitkään kestänneiden kivuliaiden kouristusten jälkeen eläimet vähitellen tukehtuivat. Olipa vaatteenne kuinka raikkaat Ariel-huuhteluaineen käytön jälkeen, muistakaa, tämän raikkuuden vaikutuksesta kuoli monta tuhatta avutonta eläintä. Nykypäivänä yhteiskunta yhä enemmän vastustaa tunkaltaista julmuutta. Procter and Gamble toivoo menettävänsä mahdollisimman vähän kuluttaijia ja mainostaa yhä enemmän lopettavansa testauksen eläimillä. Yritys julkaisi jopa olevansa johdossa vaihtoehtoisten testausmenetelmien käytössä ja tutkimisessa. Mutta turhien lupausten pidemmälle asia ei etene, luvut paljastavat totuuden: viiden päivän aikana yritys käyttää rahaa mainoksiin enemmän kuin käytti kymmenen vuoden aikana vaihtoehtoisten testausmenetelmien tutkimiseen. Lisäksi Procter and Gamble taidokkasti salaa oman todellisen uhrien määrän koe-eläinten keskuudessa.
Suomessa myytäviä kosmetiikkasarjoja, jotka eivät testaa tuotteitaan eläimillä ovat esimerkiksi kuuluisa The Body Shop, sekä Joe Blasco. Suomen johtavimmista sarjoista, Lumene, Nivea, Herbina ja Anytime käyttävät vaihtoehtoisia testausmenetelmiä eivätkä myöskään testaa tuotteitaan eläimillä. Kuuluisat Yves Rocher, Chanel, Clarins, IsaDora sekä Revlon eivät myöskään kannata eläin-kokeita, eivätkä myöskään testaa tuotteitaan koe-eläimillä.

Sen sijaan yritykset, jotka yhä käyttävät eläimiä tuotteiden testauksessa, ovat esimerkiksi kuuluisat Braun (Gillette Company), Procter and Gamble, Colgate-Palmolive (Ajax, Hills Pet Nutrition, Mennen, Palmolive), Coty (Calvin Klein, Rimmel), Gillette, Johnson and Johnson, Loreal, MaxFactor, Oral-B, Pantene ja moni muu.

Muistakaa, joka ikinen ostamanne pakkaus pesuainetta Ariel tai Tide:ä, jokainen tuubi Oral-B:tä, on turhien ja julmien eläin-testausten rahoittamista. Jos ostatte eläintestejä hyväksyvien yrityksen tuotteita, te autatte pysäyttämään ikiajoiksi pikku-veljeidemme hengityksen. Sen sijaan jos hankitte vaihtoehtoisia ja inhimillisiä testeusmenetelmiä käyttävien yritysten tuotteita, autatte vähentämään julmuutta.
Se, että ajattelet, ettet vaikuta yksin tässä mitään, on turhaa, ajatteleppa, jos miljoona muutakin ajattelee näin? Ole sinä edes yksi, joka ei käytä eläin-testattuja tuotteita!

Ei kommentteja: